View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Schuif gezellig aan, leer nieuwe woorden aan, met Sesamstraat

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk_Marlies_Veenstra_6506720_2021.docx (852.4Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Veenstra, M.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is gekeken naar 40 afleveringen Sesamstraat om te onderzoeken of het woordgebruik bijdraagt aan de woordenschatontwikkeling van de doelgroep, i.e. kleuters. Met een frequentieanalyse is bepaald hoe vaak een lemma voorkomt in het corpus. Door de lijst met lemma’s en hun frequentie te vergelijken met de Basiswoordenschat Amsterdamse Kleuters (BAK) is bepaald hoeveel woorden die in de BAK voorkomen, vaak genoeg voorkomen om bij te kunnen dragen aan de woordenschatontwikkeling van kleuters. Tijdens de vergelijking met de BAK is onderscheid gemaakt tussen woorden die kinderen uit groep 1 van de basisschool moeten kennen en de woorden die kinderen uit groep 2 moeten kennen. Vooral de woorden uit groep 1 kwamen aan bod. Het exacte aantal lemma’s uit het corpus die bij kunnen dragen aan de woordenschatontwikkeling hangt af van de exacte benodigde herhaling. Momenteel is er geen consensus hoeveel lemmaherhalingen exact nodig zijn, Een definitief aantal kan dus niet worden bepaald.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40442
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo