dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | van Koppen, Marjo | |
dc.contributor.author | Veenstra, M.J. | |
dc.date.accessioned | 2021-08-04T18:00:56Z | |
dc.date.available | 2021-08-04T18:00:56Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40442 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek is gekeken naar 40 afleveringen Sesamstraat om te onderzoeken of het woordgebruik bijdraagt aan de woordenschatontwikkeling van de doelgroep, i.e. kleuters. Met een frequentieanalyse is bepaald hoe vaak een lemma voorkomt in het corpus. Door de lijst met lemma’s en hun frequentie te vergelijken met de Basiswoordenschat Amsterdamse Kleuters (BAK) is bepaald hoeveel woorden die in de BAK voorkomen, vaak genoeg voorkomen om bij te kunnen dragen aan de woordenschatontwikkeling van kleuters. Tijdens de vergelijking met de BAK is onderscheid gemaakt tussen woorden die kinderen uit groep 1 van de basisschool moeten kennen en de woorden die kinderen uit groep 2 moeten kennen. Vooral de woorden uit groep 1 kwamen aan bod. Het exacte aantal lemma’s uit het corpus die bij kunnen dragen aan de woordenschatontwikkeling hangt af van de exacte benodigde herhaling. Momenteel is er geen consensus hoeveel lemmaherhalingen exact nodig zijn, Een definitief aantal kan dus niet worden bepaald. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 872864 | |
dc.format.mimetype | application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Schuif gezellig aan, leer nieuwe woorden aan, met Sesamstraat | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Sesamstraat, woordenschat, taalontwikkeling, incidenteel leren, Basiswoordenschat Amsterdamse Kleuters | |
dc.subject.courseuu | Nederlandse taal en cultuur | |