Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan Koppen, Marjo
dc.contributor.authorVeenstra, M.J.
dc.date.accessioned2021-08-04T18:00:56Z
dc.date.available2021-08-04T18:00:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40442
dc.description.abstractIn dit onderzoek is gekeken naar 40 afleveringen Sesamstraat om te onderzoeken of het woordgebruik bijdraagt aan de woordenschatontwikkeling van de doelgroep, i.e. kleuters. Met een frequentieanalyse is bepaald hoe vaak een lemma voorkomt in het corpus. Door de lijst met lemma’s en hun frequentie te vergelijken met de Basiswoordenschat Amsterdamse Kleuters (BAK) is bepaald hoeveel woorden die in de BAK voorkomen, vaak genoeg voorkomen om bij te kunnen dragen aan de woordenschatontwikkeling van kleuters. Tijdens de vergelijking met de BAK is onderscheid gemaakt tussen woorden die kinderen uit groep 1 van de basisschool moeten kennen en de woorden die kinderen uit groep 2 moeten kennen. Vooral de woorden uit groep 1 kwamen aan bod. Het exacte aantal lemma’s uit het corpus die bij kunnen dragen aan de woordenschatontwikkeling hangt af van de exacte benodigde herhaling. Momenteel is er geen consensus hoeveel lemmaherhalingen exact nodig zijn, Een definitief aantal kan dus niet worden bepaald.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent872864
dc.format.mimetypeapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.language.isonl
dc.titleSchuif gezellig aan, leer nieuwe woorden aan, met Sesamstraat
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSesamstraat, woordenschat, taalontwikkeling, incidenteel leren, Basiswoordenschat Amsterdamse Kleuters
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record