View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Studentenwaarden in een geplatformiseerd onderwijslandschap

        Thumbnail
        View/Open
        Studentenwaarden in een geplatformiseerd onderwijslandschap.pdf (569.1Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Visser, J.H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Nederlands hoger onderwijs wordt van origine collectief vormgegeven door de overheid en universiteitsbestuurders op basis van publieke waarden die op dat moment belangrijk worden geacht voor de maatschappij. Hierbij wordt het onderwijs vormgegeven op basis van waarden als: betaalbaarheid, autonomie, gelijkheid en onafhankelijkheid. Sinds de COVID-19 pandemie maakt het traditioneel onderwijs plaats voor online onderwijs, op platforms aangeboden door commerciële bedrijven. Doordat deze bedrijven de platforms en hun infrastructuur ontwerpen kunnen zij hun eigen private waarden, zoals onderwijs optimalisatie, in het hoger onderwijs vermengen. Er treedt dus een clash van waarden op in het hoger onderwijs, private waarden van bedrijven tegenover publieke waarden vanuit de maatschappij. In dit onderzoek zal worden uiteengezet op welke waarden Nederlandse universitaire studenten vinden dat het online onderwijs gestoeld moet zijn. Nederlandse studenten hebben de meeste interactie gehad met de platforms en hun perspectief is dus belangrijk om mee te nemen bij de collectieve vormgeving van online onderwijs. De meest dominante waarden waarvan Nederlandse studenten vinden dat online hoger onderwijs op gestoeld moet zijn bestaan uit: engagement, persoonlijke ontwikkeling en privacy. Deze waarden komen enigszins overeen met de publieke waarden uit de literatuur, maar fungeren vooral als toevoeging op de reeds besproken waarden. De waarde van privacy is de waarde die het meest aan inmengende bedrijven wordt gelinkt, omdat studenten wantrouwend zijn over de intenties van de inmengende bedrijven. Het hanteren van een studentenperspectief op deze vraagstukken is van toegevoegde waarde gebleken op de reeds bestaande literatuur.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40335
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo