dc.description.abstract | Nederlands hoger onderwijs wordt van origine collectief vormgegeven door de
overheid en universiteitsbestuurders op basis van publieke waarden die op dat
moment belangrijk worden geacht voor de maatschappij. Hierbij wordt het onderwijs
vormgegeven op basis van waarden als: betaalbaarheid, autonomie, gelijkheid en
onafhankelijkheid. Sinds de COVID-19 pandemie maakt het traditioneel onderwijs
plaats voor online onderwijs, op platforms aangeboden door commerciële bedrijven.
Doordat deze bedrijven de platforms en hun infrastructuur ontwerpen kunnen zij hun
eigen private waarden, zoals onderwijs optimalisatie, in het hoger onderwijs
vermengen. Er treedt dus een clash van waarden op in het hoger onderwijs, private
waarden van bedrijven tegenover publieke waarden vanuit de maatschappij. In dit
onderzoek zal worden uiteengezet op welke waarden Nederlandse universitaire
studenten vinden dat het online onderwijs gestoeld moet zijn. Nederlandse studenten
hebben de meeste interactie gehad met de platforms en hun perspectief is dus
belangrijk om mee te nemen bij de collectieve vormgeving van online onderwijs. De
meest dominante waarden waarvan Nederlandse studenten vinden dat online hoger
onderwijs op gestoeld moet zijn bestaan uit: engagement, persoonlijke ontwikkeling
en privacy. Deze waarden komen enigszins overeen met de publieke waarden uit de
literatuur, maar fungeren vooral als toevoeging op de reeds besproken waarden. De
waarde van privacy is de waarde die het meest aan inmengende bedrijven wordt
gelinkt, omdat studenten wantrouwend zijn over de intenties van de inmengende
bedrijven. Het hanteren van een studentenperspectief op deze vraagstukken is van
toegevoegde waarde gebleken op de reeds bestaande literatuur. | |