View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        “He’s still a wannabe chef”: Een kwalitatieve analyse van discoursen van amateurisme, fandom en professionaliteit in video’s van The Babish Culinary Universe.

        Thumbnail
        View/Open
        BA EWS_BroerMichelle.pdf (516.9Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Broer, M.N.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het social media entertainment platform YouTube is geen opkomende speler meer. De website is een drijvende kracht in het dagelijks leven van consumenten. Op YouTube zijn kijkers niet gebonden aan hun rol. Ze kunnen makkelijker dan ooit een positie als vlogger innemen, waardoor de grens tussen publiek en producent steeds verder vervaagt (Burgess & Green, 2018). Dit eindwerkstuk onderzoekt de manier waarop discoursen van amateurisme, professionaliteit en fandom de video’s van het YouTube kanaal The Babish Culinary Universe structureren. Door middel van een kritische discours analyse volgens de categorieën van Carvalho (2008) is een corpus van 15 video’s en 400 reacties geanalyseerd. Hierbij is gelet op de productie en reproductie van de relevante discoursen in zowel de video’s zelf als in reacties van het publiek. De discoursen van amateurisme en fandom werden voornamelijk gereproduceerd in relatie tot ideeën over authenticiteit en herkenbaarheid. Het discours van professionaliteit werd daarentegen gerelateerd aan de perceptie van betrouwbaarheid en respect. Ondanks de grote verschillen in deze bevindingen blijkt de verhouding tussen de geanalyseerde discoursen effectief. De tegenstrijdigheid wordt door het publiek als positief ervaren. Deze resultaten wijzen op een verschuiving van een meer traditionele verhouding tussen amateurisme en professionaliteit naar een vervaging van de grens tussen deze discoursen. Dit draagt niet alleen bij aan de groeiende complexiteit van social media entertainment, maar ook aan de vervaging van het onderscheid tussen het individu als authentiek persoon en als commercieel merk.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40302
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo