Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMueller, E.
dc.contributor.advisorKustritz, A. M.
dc.contributor.authorBroer, M.N.
dc.date.accessioned2021-08-04T18:00:17Z
dc.date.available2021-08-04T18:00:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40302
dc.description.abstractHet social media entertainment platform YouTube is geen opkomende speler meer. De website is een drijvende kracht in het dagelijks leven van consumenten. Op YouTube zijn kijkers niet gebonden aan hun rol. Ze kunnen makkelijker dan ooit een positie als vlogger innemen, waardoor de grens tussen publiek en producent steeds verder vervaagt (Burgess & Green, 2018). Dit eindwerkstuk onderzoekt de manier waarop discoursen van amateurisme, professionaliteit en fandom de video’s van het YouTube kanaal The Babish Culinary Universe structureren. Door middel van een kritische discours analyse volgens de categorieën van Carvalho (2008) is een corpus van 15 video’s en 400 reacties geanalyseerd. Hierbij is gelet op de productie en reproductie van de relevante discoursen in zowel de video’s zelf als in reacties van het publiek. De discoursen van amateurisme en fandom werden voornamelijk gereproduceerd in relatie tot ideeën over authenticiteit en herkenbaarheid. Het discours van professionaliteit werd daarentegen gerelateerd aan de perceptie van betrouwbaarheid en respect. Ondanks de grote verschillen in deze bevindingen blijkt de verhouding tussen de geanalyseerde discoursen effectief. De tegenstrijdigheid wordt door het publiek als positief ervaren. Deze resultaten wijzen op een verschuiving van een meer traditionele verhouding tussen amateurisme en professionaliteit naar een vervaging van de grens tussen deze discoursen. Dit draagt niet alleen bij aan de groeiende complexiteit van social media entertainment, maar ook aan de vervaging van het onderscheid tussen het individu als authentiek persoon en als commercieel merk.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent529374
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title“He’s still a wannabe chef”: Een kwalitatieve analyse van discoursen van amateurisme, fandom en professionaliteit in video’s van The Babish Culinary Universe.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsYouTube; professionalisme, amateurisme, fandom, authenticiteit, social media entertainment, kritische discours analyse
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record