Luisteren als interactie met het work concept: een uitbreiding op dik en dun luisteren
Summary
De hedendaagse luisterervaring is beïnvloed door de opgekomen technologie waardoor het
geluid gescheiden is van de oorzaak. Het luisteren van naar tonen los van de oorzaak is
akoesmatisch luisteren. Dit zorgt voor een oppervlakkige manier van luisteren, oftewel ‘dun’
luisteren. Dit is echter niet de enige manier om naar muziek te luisteren, door interactie tijdens
een liveoptreden tussen de uitvoerende muzikant en de luisteraar ontstaat een alternatieve
luisterervaring: ‘dik’ luisteren. Op deze manier kan de luisteraar de muziek esthetisch waarderen,
omdat de context van de muziek in acht wordt genomen. Dik en dun luisteren zullen verbonden
worden met vier verschillende luistermodi, en aan de concepten akoesmatisch luisteren,
ubiquitous listening, musicking, en het work concept gelinkt worden. Hierop aansluitend zal ik
voorstellen dat dik en dun luisteren geen binair concept is maar eerder een spectrum. Daarnaast
zal ik dit spectrum uitbreiden met het idee van ‘dikker’ luisteren, waar de interactie niet tussen
de uitvoerende muzikant en de luisteraar plaats vindt, maar tussen de luisteraar en het work
concept als op zichzelf staande entiteit.