Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHeijden, F. van der
dc.contributor.authorVries, W.R. de
dc.date.accessioned2021-08-03T18:00:34Z
dc.date.available2021-08-03T18:00:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40241
dc.description.abstractDe hedendaagse luisterervaring is beïnvloed door de opgekomen technologie waardoor het geluid gescheiden is van de oorzaak. Het luisteren van naar tonen los van de oorzaak is akoesmatisch luisteren. Dit zorgt voor een oppervlakkige manier van luisteren, oftewel ‘dun’ luisteren. Dit is echter niet de enige manier om naar muziek te luisteren, door interactie tijdens een liveoptreden tussen de uitvoerende muzikant en de luisteraar ontstaat een alternatieve luisterervaring: ‘dik’ luisteren. Op deze manier kan de luisteraar de muziek esthetisch waarderen, omdat de context van de muziek in acht wordt genomen. Dik en dun luisteren zullen verbonden worden met vier verschillende luistermodi, en aan de concepten akoesmatisch luisteren, ubiquitous listening, musicking, en het work concept gelinkt worden. Hierop aansluitend zal ik voorstellen dat dik en dun luisteren geen binair concept is maar eerder een spectrum. Daarnaast zal ik dit spectrum uitbreiden met het idee van ‘dikker’ luisteren, waar de interactie niet tussen de uitvoerende muzikant en de luisteraar plaats vindt, maar tussen de luisteraar en het work concept als op zichzelf staande entiteit.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent215125
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLuisteren als interactie met het work concept: een uitbreiding op dik en dun luisteren
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLuisterervaring, work concept, dik luisteren, dun luisteren, luistermodi
dc.subject.courseuuMuziekwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record