View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        “Through love comes calm” Een cognitieve filmanalyse van gewelddadige scenes in de film Three Billboards outside Ebbing Missouri aan de hand van de structure of sympathy

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie definitief.pdf (711.5Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Seuren, E. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek wordt er gekeken naar de werking van de structure of sympathy van Smith in de film THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI (2017). Er worden twee immorele personages onderzocht die veelvuldig de confrontatie met elkaar opzoeken. Hierbij wordt de volgende onderzoeksvraag beantwoordt: Op welke wijze creëert de film THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI (2017) engagement met de personages Mildred Hayes en Jason Dixon in gewelddadige scenes? Dit onderzoek wordt gedaan aan de hand van de methodiek van Murray Smith. Daarnaast zullen meerdere critici van Smith aan bod komen om het debat rondom zijn methodiek uit een te zetten. Auteurs als Pearce, Zillman en Plantinga omschrijven hoe er in het onderzoek van Smith geen negatieve emoties worden omschreven, terwijl deze wel kunnen worden veroorzaakt door personages. Omwille van de omissie van negatieve emoties in zijn onderzoek wordt er een cognitieve filmanalyse gedaan van een gewelddadige film. Deze filmanalyse zal gedaan worden aan de hand van de drie concepten van de structure of sympathy: recognition, alignment en allegiance. Deze zullen worden onderzocht door middel van het narratief, setting en acteerwerk in de film. Voor de filmanalyse worden er drie gewelddadige sequenties uitgekozen waarbij Mildred en Dixon interactie hebben. Door middel van deze filmanalyse wordt het engagement met beide personages onderzocht. Uit de filmanalyse blijkt dat het engagement met de personages continu proces is dat wordt opgeroepen door filmische middelen en het narratief. Ondanks de gewelddadige personages worden er door deze casus weinig negatieve emoties opgeroepen. Wel was er sprake van een verhoging van engagement bij dramatische ontwikkelingen zoals omschreven door Zillman.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40119
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo