Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJonquiere, F.
dc.contributor.advisorde Valck, M.
dc.contributor.authorSeuren, E. van
dc.date.accessioned2021-08-02T18:00:19Z
dc.date.available2021-08-02T18:00:19Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40119
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt er gekeken naar de werking van de structure of sympathy van Smith in de film THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI (2017). Er worden twee immorele personages onderzocht die veelvuldig de confrontatie met elkaar opzoeken. Hierbij wordt de volgende onderzoeksvraag beantwoordt: Op welke wijze creëert de film THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI (2017) engagement met de personages Mildred Hayes en Jason Dixon in gewelddadige scenes? Dit onderzoek wordt gedaan aan de hand van de methodiek van Murray Smith. Daarnaast zullen meerdere critici van Smith aan bod komen om het debat rondom zijn methodiek uit een te zetten. Auteurs als Pearce, Zillman en Plantinga omschrijven hoe er in het onderzoek van Smith geen negatieve emoties worden omschreven, terwijl deze wel kunnen worden veroorzaakt door personages. Omwille van de omissie van negatieve emoties in zijn onderzoek wordt er een cognitieve filmanalyse gedaan van een gewelddadige film. Deze filmanalyse zal gedaan worden aan de hand van de drie concepten van de structure of sympathy: recognition, alignment en allegiance. Deze zullen worden onderzocht door middel van het narratief, setting en acteerwerk in de film. Voor de filmanalyse worden er drie gewelddadige sequenties uitgekozen waarbij Mildred en Dixon interactie hebben. Door middel van deze filmanalyse wordt het engagement met beide personages onderzocht. Uit de filmanalyse blijkt dat het engagement met de personages continu proces is dat wordt opgeroepen door filmische middelen en het narratief. Ondanks de gewelddadige personages worden er door deze casus weinig negatieve emoties opgeroepen. Wel was er sprake van een verhoging van engagement bij dramatische ontwikkelingen zoals omschreven door Zillman.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent728598
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title“Through love comes calm” Een cognitieve filmanalyse van gewelddadige scenes in de film Three Billboards outside Ebbing Missouri aan de hand van de structure of sympathy
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEngagement; structure of sympathy, geweld; emotie; Murray Smith
dc.subject.courseuuLiberal Arts and Sciences


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record