View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Sekseverschillen in de cognitieve ontwikkeling van matig- en laat prematuur geboren kinderen op 24 en 72 maanden

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Bastiaansen, IJ-3630331.pdf (498.7Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Bastiaansen, I.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel In vergelijking tot op tijd geboren kinderen hebben extreem premature kinderen een verhoogd risico op cognitieve problemen. De huidige studie onderzoekt of deze risico’s ook aanwezig zijn bij matig- en laat premature kinderen (zwangerschapsduur 32-36+6 weken) en of dit risico verschillend is voor jongens en meisjes. Onderzoeksdesign De cognitieve ontwikkeling werd gemeten op 24 maanden (gecorrigeerd voor prematuriteit) met behulp van de Bayley-III-NL en op 72 maanden (gecorrigeerd voor prematuriteit) met behulp van de WPPSI-III-NL bij 84 matig- en laat premature kinderen (57% jongens) en een controle groep van 82 op tijd geboren kinderen (zwangerschapsduur ≥ 37 weken; 44% jongens). Resultaten Op 24 maanden werd geen significant verschil gevonden tussen matig- en laat premature kinderen en a-terme leeftijdsgenoten. Op 72 maanden behaalden matig- en laat premature kinderen een significant lagere IQ score dan op tijd geboren kinderen (106.37±14.22 vs 111.26±12.33, p<.05). Er werden geen significante verschillen gevonden tussen jongens en meisjes. Conclusie Matige- en late prematuriteit verhoogt het risico op een cognitieve achterstand. Deze achterstand is nog niet zichtbaar op een (gecorrigeerde) leeftijd van 24 maanden. Op een (gecorrigeerde) leeftijd van 72 maanden behalen matig- en laat premature kinderen echter een lagere IQ score dan a-terme leeftijdsgenoten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40032
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo