Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVerhoeven, M.
dc.contributor.authorBastiaansen, I.J.
dc.date.accessioned2018-11-20T18:00:36Z
dc.date.available2018-11-20T18:00:36Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40032
dc.description.abstractDoel In vergelijking tot op tijd geboren kinderen hebben extreem premature kinderen een verhoogd risico op cognitieve problemen. De huidige studie onderzoekt of deze risico’s ook aanwezig zijn bij matig- en laat premature kinderen (zwangerschapsduur 32-36+6 weken) en of dit risico verschillend is voor jongens en meisjes. Onderzoeksdesign De cognitieve ontwikkeling werd gemeten op 24 maanden (gecorrigeerd voor prematuriteit) met behulp van de Bayley-III-NL en op 72 maanden (gecorrigeerd voor prematuriteit) met behulp van de WPPSI-III-NL bij 84 matig- en laat premature kinderen (57% jongens) en een controle groep van 82 op tijd geboren kinderen (zwangerschapsduur ≥ 37 weken; 44% jongens). Resultaten Op 24 maanden werd geen significant verschil gevonden tussen matig- en laat premature kinderen en a-terme leeftijdsgenoten. Op 72 maanden behaalden matig- en laat premature kinderen een significant lagere IQ score dan op tijd geboren kinderen (106.37±14.22 vs 111.26±12.33, p<.05). Er werden geen significante verschillen gevonden tussen jongens en meisjes. Conclusie Matige- en late prematuriteit verhoogt het risico op een cognitieve achterstand. Deze achterstand is nog niet zichtbaar op een (gecorrigeerde) leeftijd van 24 maanden. Op een (gecorrigeerde) leeftijd van 72 maanden behalen matig- en laat premature kinderen echter een lagere IQ score dan a-terme leeftijdsgenoten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent510670
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSekseverschillen in de cognitieve ontwikkeling van matig- en laat prematuur geboren kinderen op 24 en 72 maanden
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsModeratly preterm, cognitive development, gender differences
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record