View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Onderlinge Sociale Relaties van Kleuters als Voorspeller van het Werkgeheugen

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Eekelen, DMJMvan-5543215 en Wieringen, IMvan-3829618.pdf (422.4Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Wieringen, I.M. van
        Eekelen, D.M.J.M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is gekeken naar de invloed van onderlinge sociale relaties bij kleuters op het werkgeheugen. Er deden 150 kinderen mee aan het onderzoek. Er is gekeken naar zowel positieve als negatieve aspecten van onderlinge sociale relaties bij kleuters, namelijk pro-sociaal gedrag en problemen onderling. Het werkgeheugen is gemeten door de subschaal van de Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF). Pro-sociaal gedrag en problemen met leeftijdsgenoten is gemeten door subschalen van de Strengths and Difficulties Questionaire (SDQ). Beide vragenlijsten zijn door de leerkracht ingevuld. Vervolgens is de data geanalyseerd door een multiple regressie analyse. Uit de resultaten kwam een positieve significante relatie tussen pro-sociaal gedrag en het werkgeheugen met een gemiddelde effectgrootte naar voren. Dit resultaat impliceert dat pro-sociaal gedrag bij kinderen in de kleuterklas het werkgeheugen versterkt. Er is echter, tegen de verwachting naar aanleiding van resultaten van eerder onderzoek in, geen significante relatie gevonden tussen problemen onderling en het werkgeheugen. Methodologische beperkingen worden genoemd in het onderzoek. Het onderzoek onderstreept het belang om pro-sociaal gedrag mee te nemen in interventieporgramma’s voor het werkgeheugen bij kleuters.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39732
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo