View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        “Wat zou ik doen als mijn vriend gekidnapt wordt?”: Kwalitatief onderzoek naar de rol die spelkarakters spelen in de constructie van een ideale zelf.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelor Eindwerkstuk Dragt_6498191.docx (1.682Mb)
        Publication date
        2021
        Author
        Dragt, Y.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Games zijn anders dan andere media in het overbrengen van het narratief, omdat ze een interactieve aard hebben. Volgens onderzoekers hebben ze daarom de potentie om betekenisvolle ervaringen te faciliteren bij spelers. Zo zouden gamepersonages mogelijk ook een rol kunnen spelen bij het construeren van een ideale zelf. Onderzoek naar de ideale zelf in games is vooral gericht op de creatie van avatars en hoe deze congruent worden gemaakt aan de ideale zelf van de speler. Er wordt hier gekeken naar het feit dat mensen in games een verpersoonlijking van de ideale zelf kunnen zijn. Wat ze met deze onderzoeken niet kunnen zeggen is hoe deze avatars de spelers kunnen helpen met het construeren van een ideale zelf. Hiervoor moeten de ervaringen van spelers onderzocht worden met betrekking tot de constructie van de ideale zelf. De visualisatie van gewenst gedrag dat geconstrueerd wordt kan uiteindelijk nuttig zijn bij bijvoorbeeld psychotherapie. Om de rol van gamepersonages in de constructie van een ideale zelf te onderzoeken zijn er semigestructureerde interviews gehouden en is met behulp van de Grounded Theory een analyse verricht. De participanten leken allereerst inspiratie te halen uit goede eigenschappen en ontmoedigd te worden door slechte eigenschappen met betrekking tot het construeren van een ideale zelf. De menselijkheid van karakters droeg hier tevens aan bij. Ook zorgde een gevoel van autonomie voor een modellering van de ideale zelf. De bevindingen van dit onderzoek kunnen aanleiding zijn voor verder kwantitatief onderzoek over hoe een ideale zelf gemodelleerd wordt door spelers.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39692
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo