Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHakemulder, F.
dc.contributor.authorDragt, Y.
dc.date.accessioned2021-07-05T18:00:17Z
dc.date.available2021-07-05T18:00:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39692
dc.description.abstractGames zijn anders dan andere media in het overbrengen van het narratief, omdat ze een interactieve aard hebben. Volgens onderzoekers hebben ze daarom de potentie om betekenisvolle ervaringen te faciliteren bij spelers. Zo zouden gamepersonages mogelijk ook een rol kunnen spelen bij het construeren van een ideale zelf. Onderzoek naar de ideale zelf in games is vooral gericht op de creatie van avatars en hoe deze congruent worden gemaakt aan de ideale zelf van de speler. Er wordt hier gekeken naar het feit dat mensen in games een verpersoonlijking van de ideale zelf kunnen zijn. Wat ze met deze onderzoeken niet kunnen zeggen is hoe deze avatars de spelers kunnen helpen met het construeren van een ideale zelf. Hiervoor moeten de ervaringen van spelers onderzocht worden met betrekking tot de constructie van de ideale zelf. De visualisatie van gewenst gedrag dat geconstrueerd wordt kan uiteindelijk nuttig zijn bij bijvoorbeeld psychotherapie. Om de rol van gamepersonages in de constructie van een ideale zelf te onderzoeken zijn er semigestructureerde interviews gehouden en is met behulp van de Grounded Theory een analyse verricht. De participanten leken allereerst inspiratie te halen uit goede eigenschappen en ontmoedigd te worden door slechte eigenschappen met betrekking tot het construeren van een ideale zelf. De menselijkheid van karakters droeg hier tevens aan bij. Ook zorgde een gevoel van autonomie voor een modellering van de ideale zelf. De bevindingen van dit onderzoek kunnen aanleiding zijn voor verder kwantitatief onderzoek over hoe een ideale zelf gemodelleerd wordt door spelers.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1764255
dc.format.mimetypeapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.language.isonl
dc.title“Wat zou ik doen als mijn vriend gekidnapt wordt?”: Kwalitatief onderzoek naar de rol die spelkarakters spelen in de constructie van een ideale zelf.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record