View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Taalontwikkeling als Mediator van de Relatie Tussen SES en Probleemgedrag bij Nederlandse Peuters

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Vonk, EMF-5746191.pdf (278.3Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Vonk, E.M.F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek heeft de relatie tussen sociaaleconomische status (SES) en internaliserend- en externaliserend probleemgedrag onderzocht bij Nederlandse peuters, waarbij is gekeken of taalontwikkeling een mediator is. Voor dit onderzoek is data gebruikt van het EVENING-onderzoek. De steekproef bestond uit 52 participanten verdeeld in een groep tweeëneenhalf jarigen (N=26; Mleeftijd=32 maanden; SD=2.16) en vierjarigen (N=24; Mleeftijd=46 maanden; SD=1.56), 2 participanten zijn niet geïncludeerd. Alle participanten hadden recht op voorschoolse educatie en 60% van de participanten was man. Er is een hiërarchische regressieanalyse gedaan en de resultaten laten geen significante relatie zien tussen SES internaliserend probleemgedrag. Taalontwikkeling was geen mediator in deze relatie. De resultaten laten een significant verband zien met een gemiddeld effect tussen SES en externaliserend probleemgedrag. Er is geen bewijs gevonden dat taalontwikkeling een mediator is in deze relatie. Mogelijk was de steekproef van dit onderzoek te klein of zijn er andere onderliggende mechanismen die deze relatie kunnen verklaren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39613
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo