Leeftijd- en sekseverschillen in de mogelijke samenhang tussen morfologisch bewustzijn en cognitieve flexibiliteit.
Summary
Doel : Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen of er een verband is tussen morfologisch bewustzijn en
cognitieve flexibiliteit, en of leeftijd en sekse hierbij een rol spelen. Methode : 103 kinderen, waarvan 54 jongens
en 49 meisjes, tussen de leeftijden van vijf tot zeven jaaroud hebben aan dit onderzoek deelgenomen. De
cognitieve flexibiliteit van deze kinderen is middels de tekentest onderzocht. Op basis van deze test zijn drie
klassen opgesteld, oplopend in de mate van cognitieve flexibiliteit. Het morfologisch bewustzijn van deze
kinderen is middels overregularisatie met de Taaltoets Alle Kinderen onderzocht. Resultaten : Er is een
stapsgewijze meervoudige regressie uitgevoerd. Uit deze analyse is gebleken dat er een significante samenhang is
tussen morfologisch bewustzijn en cognitieve flexibiliteit wanneer gecontroleerd voor leeftijd in maanden. Er is
echter geen significante relatie gevonden tussen morfologisch bewustzijn en cognitieve flexibiliteit
zonder controlevariabelen, noch is er een een significant verband gevonden tussen morfologisch bewustzijn en
cognitieve flexibiliteit wanneer gecontroleerd voor sekse.
Conclusie : Leeftijd is een voorspeller voor morfologisch bewustzijn. Oudere kinderen laten vaak een betere
controle zien over morfologische regels. Ook is leeftijd een voorspeller voor cognitieve flexibiliteit. Verder is er
gevonden dat kinderen die cognitief flexibel zijn, niet niet meer morfologisch bewustzijn laten zien dan kinderen die
niet cognitief flexibel zijn. Jongens en meiden laten ook geen significant verschil zien in hun morfologisch
bewustzijn. Dit onderzoek geeft reden om vervolgonderzoek door te zetten. Dit vervolgonderzoek
kan meer inzicht bieden in de relatie tussen taal en de executieve vaardigheden.