View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Leeftijd- en sekseverschillen in de mogelijke samenhang tussen morfologisch bewustzijn en cognitieve flexibiliteit.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Struik, M-6269257 en Heyden, SJMvander-6255841.pdf (176.3Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Struik, M.
        Heyden, S.J.M. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel : Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen of er een verband is tussen morfologisch bewustzijn en cognitieve flexibiliteit, en of leeftijd en sekse hierbij een rol spelen. Methode : 103 kinderen, waarvan 54 jongens en 49 meisjes, tussen de leeftijden van vijf tot zeven jaaroud hebben aan dit onderzoek deelgenomen. De cognitieve flexibiliteit van deze kinderen is middels de tekentest onderzocht. Op basis van deze test zijn drie klassen opgesteld, oplopend in de mate van cognitieve flexibiliteit. Het morfologisch bewustzijn van deze kinderen is middels overregularisatie met de Taaltoets Alle Kinderen onderzocht. Resultaten : Er is een stapsgewijze meervoudige regressie uitgevoerd. Uit deze analyse is gebleken dat er een significante samenhang is tussen morfologisch bewustzijn en cognitieve flexibiliteit wanneer gecontroleerd voor leeftijd in maanden. Er is echter geen significante relatie gevonden tussen morfologisch bewustzijn en cognitieve flexibiliteit zonder controlevariabelen, noch is er een een significant verband gevonden tussen morfologisch bewustzijn en cognitieve flexibiliteit wanneer gecontroleerd voor sekse. Conclusie : Leeftijd is een voorspeller voor morfologisch bewustzijn. Oudere kinderen laten vaak een betere controle zien over morfologische regels. Ook is leeftijd een voorspeller voor cognitieve flexibiliteit. Verder is er gevonden dat kinderen die cognitief flexibel zijn, niet niet meer morfologisch bewustzijn laten zien dan kinderen die niet cognitief flexibel zijn. Jongens en meiden laten ook geen significant verschil zien in hun morfologisch bewustzijn. Dit onderzoek geeft reden om vervolgonderzoek door te zetten. Dit vervolgonderzoek kan meer inzicht bieden in de relatie tussen taal en de executieve vaardigheden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39287
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo