Playful Learning in Google Arts & Culture
Summary
Google Arts & Culture is een digitaal platform waar de gebruiker zich kan verdiepen in een
verscheidenheid aan culturen en kunststromingen. Door de interactiemogelijkheden en het ontwerp van
de app wordt er geprobeerd om op een speelse manier de gebruiker van informatie te voorzien. Het is
door COVID-19 momenteel niet mogelijk om musea te bezoeken en Google Arts & Culture lijkt een
geschikt alternatief te bieden hierop. De app beschikt over een aantal camerafunctionaliteiten die de
gebruiker op een speelse manier kan inzetten door bijvoorbeeld selfies om te toveren tot een Van Gogh
creatie. In dit onderzoek is aan de hand van deze camerafunctionaliteiten onderzocht hoe deze een
context voor playful learning kunnen realiseren. Er is gebruik gemaakt van een affordances analyse om
naar het speelse ontwerp en naar de speelse participatie in onder andere Art Filter, Art Transfer en Art
Selfie te kijken. De focus in de deelvragen ligt op de cognitieve en affectieve aspecten van speels leren.
Hierom wordt onder andere de wijze waarop visuele representatie van informatie plaatsvindt
onderzocht, evenals de mogelijkheid die wordt gecreëerd tot gesitueerd leren. In het theoretisch kader
worden de concepten playfulness en playful learning toegevoegd, om de deelvragen te beantwoorden.
Google Arts & Culture speelt door onder andere visuele representatie in op bestaande kennisschema’s
van de gebruiker waardoor de mogelijkheid tot leren wordt bevorderd. Echter zijn er ook spelelementen
aanwezig die juist het leren kunnen belemmeren, zoals percentages die de gebruikers selfie vergelijken
met een portret of badges die behaald kunnen worden, maar waarbij het onduidelijk is wat je hiervoor
moet doen. Dit onderzoek draagt bij aan het begrijpen hoe een context voor speelse leeromgevingen kan
worden gecreëerd in digitale leeromgevingen.