Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMartens, Dr. S
dc.contributor.authorMulder, J.
dc.date.accessioned2021-04-06T18:00:13Z
dc.date.available2021-04-06T18:00:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39205
dc.description.abstractGoogle Arts & Culture is een digitaal platform waar de gebruiker zich kan verdiepen in een verscheidenheid aan culturen en kunststromingen. Door de interactiemogelijkheden en het ontwerp van de app wordt er geprobeerd om op een speelse manier de gebruiker van informatie te voorzien. Het is door COVID-19 momenteel niet mogelijk om musea te bezoeken en Google Arts & Culture lijkt een geschikt alternatief te bieden hierop. De app beschikt over een aantal camerafunctionaliteiten die de gebruiker op een speelse manier kan inzetten door bijvoorbeeld selfies om te toveren tot een Van Gogh creatie. In dit onderzoek is aan de hand van deze camerafunctionaliteiten onderzocht hoe deze een context voor playful learning kunnen realiseren. Er is gebruik gemaakt van een affordances analyse om naar het speelse ontwerp en naar de speelse participatie in onder andere Art Filter, Art Transfer en Art Selfie te kijken. De focus in de deelvragen ligt op de cognitieve en affectieve aspecten van speels leren. Hierom wordt onder andere de wijze waarop visuele representatie van informatie plaatsvindt onderzocht, evenals de mogelijkheid die wordt gecreëerd tot gesitueerd leren. In het theoretisch kader worden de concepten playfulness en playful learning toegevoegd, om de deelvragen te beantwoorden. Google Arts & Culture speelt door onder andere visuele representatie in op bestaande kennisschema’s van de gebruiker waardoor de mogelijkheid tot leren wordt bevorderd. Echter zijn er ook spelelementen aanwezig die juist het leren kunnen belemmeren, zoals percentages die de gebruikers selfie vergelijken met een portret of badges die behaald kunnen worden, maar waarbij het onduidelijk is wat je hiervoor moet doen. Dit onderzoek draagt bij aan het begrijpen hoe een context voor speelse leeromgevingen kan worden gecreëerd in digitale leeromgevingen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1272906
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePlayful Learning in Google Arts & Culture
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsplayful learning; playful constructivism; affordances
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record