View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Zet het Foetaal Alcohol Syndroom (FAS) op de kaart: educatie over FAS op hogescholen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Lof, SFvander-6594166.pdf (2.967Mb)
        Publication date
        2020
        Author
        Lof, S.F. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze ontwerpstudie beoogt te onderzoeken op welke wijze onderwijs over het Foetaal Alcohol Syndroom zou moeten worden vormgegeven, voor studenten van Social Work en Pedagogiek opleidingen in Nederland. In de eerste fase van het onderzoek is een probleemanalyse uitgevoerd om de huidige onderwijssituatie op Hogescholen over FAS in kaart te brengen, daarnaast is een literatuurstudie naar de vormgeving van onderwijs over FAS gedaan. Op basis van de theoretische en praktische concepten uit deze fase is er lesmateriaal ontwikkeld. Daarnaast draagt dit onderzoek bij aan de schaarse studies over het Foetaal Alcohol Syndroom. Semigestructureerde interviews en een focusgroep zijn uitgevoerd met studenten van Social Work en Pedagogiek opleidingen (N=4), een docent Social Work (N=1) en een werknemer van Het Witte Bos (N=1). De verkennende interviews en literatuur uit de verkenningsfase hebben geleid tot implicaties voor de inhoud en vormgeving van lesmateriaal over FAS. De uitkomsten van de interviews in de ontwikkelingsfase hebben vervolgens geleidt tot aanpassingen van het lesmateriaal. In de laatste fase van het ontwerponderzoek is dit product getest, en door de respondenten als positief ervaren. Aanbevelingen zijn vervolgonderzoek naar het vergroten van de urgentie van onderwijs over FAS in het Hoger onderwijs door het vergroten van de urgentie in de samenleving. Daarnaast is vervolgonderzoek naar trainingen over FAS voor huidige- en toekomstige jeugdprofessionals nodig. Tot slot worden praktische implicaties als het her-testen van het lesmateriaal, het ontwikkelen van een passende docentenhandeling, en een digitale vormgeving aanbevolen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39163
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo