Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVissenberg, C.
dc.contributor.advisorLonden-Barentsen, W.M. van
dc.contributor.authorLof, S.F. van der
dc.date.accessioned2021-03-26T19:00:19Z
dc.date.available2021-03-26T19:00:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39163
dc.description.abstractDeze ontwerpstudie beoogt te onderzoeken op welke wijze onderwijs over het Foetaal Alcohol Syndroom zou moeten worden vormgegeven, voor studenten van Social Work en Pedagogiek opleidingen in Nederland. In de eerste fase van het onderzoek is een probleemanalyse uitgevoerd om de huidige onderwijssituatie op Hogescholen over FAS in kaart te brengen, daarnaast is een literatuurstudie naar de vormgeving van onderwijs over FAS gedaan. Op basis van de theoretische en praktische concepten uit deze fase is er lesmateriaal ontwikkeld. Daarnaast draagt dit onderzoek bij aan de schaarse studies over het Foetaal Alcohol Syndroom. Semigestructureerde interviews en een focusgroep zijn uitgevoerd met studenten van Social Work en Pedagogiek opleidingen (N=4), een docent Social Work (N=1) en een werknemer van Het Witte Bos (N=1). De verkennende interviews en literatuur uit de verkenningsfase hebben geleid tot implicaties voor de inhoud en vormgeving van lesmateriaal over FAS. De uitkomsten van de interviews in de ontwikkelingsfase hebben vervolgens geleidt tot aanpassingen van het lesmateriaal. In de laatste fase van het ontwerponderzoek is dit product getest, en door de respondenten als positief ervaren. Aanbevelingen zijn vervolgonderzoek naar het vergroten van de urgentie van onderwijs over FAS in het Hoger onderwijs door het vergroten van de urgentie in de samenleving. Daarnaast is vervolgonderzoek naar trainingen over FAS voor huidige- en toekomstige jeugdprofessionals nodig. Tot slot worden praktische implicaties als het her-testen van het lesmateriaal, het ontwikkelen van een passende docentenhandeling, en een digitale vormgeving aanbevolen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3111677
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleZet het Foetaal Alcohol Syndroom (FAS) op de kaart: educatie over FAS op hogescholen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsfoetaal alcohol syndroom (FAS); ontwerponderzoek; educatie over FAS; secundaire condities; studenten; CDC-richtlijnen.
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record