View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De symbiose tussen postmemory en de bildungsroman: Een analyse van Duizend Vaders van Nhung Dam

        Thumbnail
        View/Open
        Nguyen Mai.pdf (371.0Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Nguyen, T.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek illustreert de symbiose tussen postmemory en de bildungsroman aan de hand van Duizend Vaders geschreven door Nhung Dam. Het verhaal portretteert het bildungsproces van de protagonist Nhung, die behoort tot de tweede generatie Vietnamese diaspora. Uit de analyse volgt dat postmemory (‘herinneringen’ aan de Amerikaanse oorlog, ook wel bekend als de Vietnamoorlog) van invloed is op Nhungs ontwikkeling door middel van verhalen, beelden, praktijken over de oorlog waarmee ze is opgegroeid. Naast postmemory zijn nog een tal van andere factoren van invloed op haar bildung, zoals haar migratieachtergrond, het vertrouwen in de verkeerde mentor om haar te begeleiden in haar weg naar volwassenheid, het racisme dat ze in Nederland ervaart en de conflicten die optreden tussen de verschillende aspecten van haar identiteit.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39157
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo