View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Institutionele kritiek verankerd in het museum
. Een onderzoek naar de werking van Daniel Burens gestreept visueel gereedschap in het Stedelijk Museum Amsterdam.

        Thumbnail
        View/Open
        masterscriptie_Marieke van den Belt_6305083_Institutionele kritiek verankerd in het museum.pdf (13.83Mb)
        Publication date
        2021
        Author
        Belt, M. van den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De Franse institutioneel kritische kunstenaar Daniel Buren (1938), omschrijft zijn werk als ‘visueel gereedschap’. Hiermee poogt hij de context van zijn werk aan het licht te brengen en te deconstrueren. Een voorbeeld van zijn typerende site-specific werk is Kaléidoscope, un travail in situ (1976/1980 idee, 1983 uitvoering), dat bestaat uit Burens gekleurde verticale strepen, die in de boogconstructies van het gebouw van het Stedelijk Museum Amsterdam geplaatst zijn. In deze scriptie beantwoord ik de onderzoeksvraag: Hoe kan het institutioneel kritische, site-specific werk Kaléidoscope, un travail in situ van Daniel Buren, helpen bij een deconstructieve reflectie op de tentoonstellingspraktijk binnen de muren van het Stedelijk Museum Amsterdam? De eerste twee hoofdstukken vormen een een kunsthistorische en kunsttheoretische uiteenzetting van de termen site-specific en institutionele kritiek. In het derde en laatste hoofdstuk wordt aan de hand van vijf ijkpunten in de tentoonstellingsgeschiedenis van Kaléidoscope het werk en zijn context geanalyseerd. Juist omdat Kaléidoscope zo constant is in vormgeving blijken de veranderingen om het werk heen goed te meten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/39075
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo