View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Strategiegebruik op de getallenlijn en rekenvaardigheid bij zes tot 10-jarigen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Schoo, HJ-4096533.pdf (375.1Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Schoo, H.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De prestatie op een getallenlijntaak is een kritieke voorspeller voor rekenvaardigheid. Eerder onderzoek heeft zich gericht op de logaritmisch-lineair hypothese in relatie tot de getallenlijntaak. Het huidige onderzoek heeft als doel na te gaan of de gebruikte strategie op een getallenlijntaak een voorspeller is van rekenvaardigheid. Hiernaast wordt onderzocht of leeftijd een modererende rol speelt. Data werd verzameld bij 88 kinderen uit groep 3 t/m 6 van het basisonderwijs. Na analyse is geconcludeerd dat zowel de strategieën als leeftijd significante voorspellers zijn van rekenvaardigheid. Hiernaast verklaart leeftijd vrijwel niets van de variantie in de relatie tussen de modellen en rekenvaardigheid. De modellen lijken niet relevanter te worden voor rekenvaardigheid naarmate een kind ouder wordt. Op basis van de resultaten is het van belang dat in de toekomst meer onderzoek gedaan wordt naar interactieeffecten binnen de relatie tussen de strategieën en rekenvaardigheid. Desalniettemin heeft het huidige onderzoek belangrijke stappen gezet voor het begrijpen van de rol van leeftijd in de relatie tussen strategiegebruik en rekenvaardigheid.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38976
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo