Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorFriso-v.d. Bos, I.
dc.contributor.authorSchoo, H.J.
dc.date.accessioned2018-10-15T17:00:56Z
dc.date.available2018-10-15T17:00:56Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38976
dc.description.abstractDe prestatie op een getallenlijntaak is een kritieke voorspeller voor rekenvaardigheid. Eerder onderzoek heeft zich gericht op de logaritmisch-lineair hypothese in relatie tot de getallenlijntaak. Het huidige onderzoek heeft als doel na te gaan of de gebruikte strategie op een getallenlijntaak een voorspeller is van rekenvaardigheid. Hiernaast wordt onderzocht of leeftijd een modererende rol speelt. Data werd verzameld bij 88 kinderen uit groep 3 t/m 6 van het basisonderwijs. Na analyse is geconcludeerd dat zowel de strategieën als leeftijd significante voorspellers zijn van rekenvaardigheid. Hiernaast verklaart leeftijd vrijwel niets van de variantie in de relatie tussen de modellen en rekenvaardigheid. De modellen lijken niet relevanter te worden voor rekenvaardigheid naarmate een kind ouder wordt. Op basis van de resultaten is het van belang dat in de toekomst meer onderzoek gedaan wordt naar interactieeffecten binnen de relatie tussen de strategieën en rekenvaardigheid. Desalniettemin heeft het huidige onderzoek belangrijke stappen gezet voor het begrijpen van de rol van leeftijd in de relatie tussen strategiegebruik en rekenvaardigheid.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent384112
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleStrategiegebruik op de getallenlijn en rekenvaardigheid bij zes tot 10-jarigen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsRekenvaardigheid; Getallenlijn; Log-lin hypothese; Lineair model; Proportie schatting.
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record