dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Friso-v.d. Bos, I. | |
dc.contributor.author | Schoo, H.J. | |
dc.date.accessioned | 2018-10-15T17:00:56Z | |
dc.date.available | 2018-10-15T17:00:56Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38976 | |
dc.description.abstract | De prestatie op een getallenlijntaak is een kritieke voorspeller voor rekenvaardigheid. Eerder onderzoek heeft zich gericht op de logaritmisch-lineair hypothese in relatie tot de getallenlijntaak. Het huidige onderzoek heeft als doel na te gaan of de gebruikte strategie op een getallenlijntaak een voorspeller is van rekenvaardigheid. Hiernaast wordt onderzocht of leeftijd een modererende rol speelt. Data werd verzameld bij 88 kinderen uit groep 3 t/m 6 van het basisonderwijs. Na analyse is geconcludeerd dat zowel de strategieën als leeftijd significante voorspellers zijn van rekenvaardigheid. Hiernaast verklaart leeftijd vrijwel niets van de variantie in de relatie tussen de modellen en rekenvaardigheid. De modellen lijken niet relevanter te worden voor rekenvaardigheid naarmate een kind ouder wordt. Op basis van de resultaten is het van belang dat in de toekomst meer onderzoek gedaan wordt naar interactieeffecten binnen de relatie tussen de strategieën en rekenvaardigheid. Desalniettemin heeft het huidige onderzoek belangrijke stappen gezet voor het begrijpen van de rol van leeftijd in de relatie tussen strategiegebruik en rekenvaardigheid. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 384112 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Strategiegebruik op de getallenlijn en rekenvaardigheid bij zes tot 10-jarigen | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Rekenvaardigheid; Getallenlijn; Log-lin hypothese; Lineair model; Proportie schatting. | |
dc.subject.courseuu | Clinical Child, Family and Education Studies | |