View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Flexibiliteit als drijfveer achter de private digitalisering van het Nederlandse hoger onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Hoogerwerf, 5996740 (eindwerkstuk Margot, 18 januari 2021).pdf (652.5Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Hoogerwerf, M.H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Tot nu toe hebben wetenschappers weinig neutrale en gedetailleerde beschrijvingen gegeven van het historische verloop van de relatie tussen privatisering en digitalisering in het hoger onderwijs. In deze scriptie wordt onderzocht of de waarde ‘flexibiliteit’, die zich als één van de kernwaarden van het hoger onderwijs heeft gemanifesteerd, een ideologische aanjager kan zijn geweest achter de private digitalisering. De precieze onderzoeksvraag luidt: hoe verhoudt de private digitalisering van het Nederlandse hoger onderwijs in de periode 1984-2016 zich tot het normaliseren van ‘flexibiliteit’ als kernwaarde in dit onderwijs? Deze scriptie maakt gebruik van twee methodes: een infrastructurele aanpak en een discoursanalyse op basis van interpretatieve repertoires. Beide methodes worden toegepast op hetzelfde bronnencorpus, dat bestaat uit krantenartikelen en onderzoeksrapporten van de samenwerkingsorganisatie SURF. Uiteindelijk wordt geconcludeerd dat het bronnencorpus verschillende behoeftes aan dimensies van flexibiliteit noemt, die dienden als aanjager achter de digitalisering. Privatisering was een bijkomende ontwikkeling van deze digitalisering én versterkte de behoefte aan flexibiliteit. Steeds vaker werd de vraag gesteld waarom hoger onderwijsinstellingen niet zo flexibel inspeelden op de digitalisering als private partijen. Al met al maakt deze scriptie vooral duidelijk dat er een wisselwerking bestaat met een langere geschiedenis dan tot nu toe door wetenschappers is erkend.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38961
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo