View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het gebruik van Geogebra in wiskundeonderwijs bij leerlingen op het vmbo

        Thumbnail
        View/Open
        Final thesis_f123349_attempt_2019-06-10-15-57-06_Thesis_MadelonGroenheiden_4250486.pdf (1.493Mb)
        Publication date
        2019
        Author
        Groenheiden, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Veel onderzoeken hebben aangetoond dat ICT een nuttig hulpmiddel is bij het ondersteunen van leren en onderwijzen. In dit quasi-experimentele onderzoek werd de invloed van het gebruik van de gratis software Geogebra onderzocht bij het leren van meetkunde onder participanten uit de vierde klas voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs kaderberoepsgerichte leerweg. In totaal namen 73 participanten deel aan het onderzoek verdeelt over zeven klassen. Vier klassen kregen de interventie waarbij de participanten werkten met Geogebra. De leerprestaties van de participanten werd gemeten met behulp van een posttest op het einde van de interventie, op papier of op de computer. Een 2 × 3 mixed ANOVA liet geen statistisch significant interactie effect tussen tijd en groep zien , F 2 69 2.66 , p = 0 77 , partial ɳ ² = .071 en geen significant hoofdeffect van tijd op de pre- en posttest bij de totale groep, F (1,69) = .65, p = .424, partial ɳ ² = .009 . Wel is er een significant hoofdeffect van conditie , F (2,69) = 15.13, p < .001, partial ɳ ² = De participanten uit de experimentele groep die de posttest met Geogebra maakte, behaalden hogere scores op de leerp restaties. Daarom heeft Geogebra veel potentieel en is het gebruik ervan in de klas aanbevolen.Veel onderzoeken hebben aangetoond dat ICT een nuttig hulpmiddel is bij het ondersteunen van leren en onderwijzen. In dit quasi-experimentele onderzoek werd de invloed van het gebruik van de gratis software Geogebra onderzocht bij het leren van meetkunde onder participanten uit de vierde klas voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs kaderberoepsgerichte leerweg. In totaal namen 73 participanten deel aan het onderzoek verdeelt over zeven klassen. Vier klassen kregen de interventie waarbij de participanten werkten met Geogebra. De leerprestaties van de participanten werd gemeten met behulp van een posttest op het einde van de interventie, op papier of op de computer. Een 2 × 3 mixed ANOVA liet geen statistisch significant interactie effect tussen tijd en groep zien , F 2 69 2.66 , p = 0 77 , partial ɳ ² = .071 en geen significant hoofdeffect van tijd op de pre- en posttest bij de totale groep, F (1,69) = .65, p = .424, partial ɳ ² = .009 . Wel is er een significant hoofdeffect van conditie , F (2,69) = 15.13, p < .001, partial ɳ ² = De participanten uit de experimentele groep die de posttest met Geogebra maakte, behaalden hogere scores op de leerp restaties. Daarom heeft Geogebra veel potentieel en is het gebruik ervan in de klas aanbevolen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38912
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo