Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWijnen, M.
dc.contributor.authorGroenheiden, M.
dc.date.accessioned2021-02-17T19:00:27Z
dc.date.available2021-02-17T19:00:27Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38912
dc.description.abstractVeel onderzoeken hebben aangetoond dat ICT een nuttig hulpmiddel is bij het ondersteunen van leren en onderwijzen. In dit quasi-experimentele onderzoek werd de invloed van het gebruik van de gratis software Geogebra onderzocht bij het leren van meetkunde onder participanten uit de vierde klas voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs kaderberoepsgerichte leerweg. In totaal namen 73 participanten deel aan het onderzoek verdeelt over zeven klassen. Vier klassen kregen de interventie waarbij de participanten werkten met Geogebra. De leerprestaties van de participanten werd gemeten met behulp van een posttest op het einde van de interventie, op papier of op de computer. Een 2 × 3 mixed ANOVA liet geen statistisch significant interactie effect tussen tijd en groep zien , F 2 69 2.66 , p = 0 77 , partial ɳ ² = .071 en geen significant hoofdeffect van tijd op de pre- en posttest bij de totale groep, F (1,69) = .65, p = .424, partial ɳ ² = .009 . Wel is er een significant hoofdeffect van conditie , F (2,69) = 15.13, p < .001, partial ɳ ² = De participanten uit de experimentele groep die de posttest met Geogebra maakte, behaalden hogere scores op de leerp restaties. Daarom heeft Geogebra veel potentieel en is het gebruik ervan in de klas aanbevolen.Veel onderzoeken hebben aangetoond dat ICT een nuttig hulpmiddel is bij het ondersteunen van leren en onderwijzen. In dit quasi-experimentele onderzoek werd de invloed van het gebruik van de gratis software Geogebra onderzocht bij het leren van meetkunde onder participanten uit de vierde klas voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs kaderberoepsgerichte leerweg. In totaal namen 73 participanten deel aan het onderzoek verdeelt over zeven klassen. Vier klassen kregen de interventie waarbij de participanten werkten met Geogebra. De leerprestaties van de participanten werd gemeten met behulp van een posttest op het einde van de interventie, op papier of op de computer. Een 2 × 3 mixed ANOVA liet geen statistisch significant interactie effect tussen tijd en groep zien , F 2 69 2.66 , p = 0 77 , partial ɳ ² = .071 en geen significant hoofdeffect van tijd op de pre- en posttest bij de totale groep, F (1,69) = .65, p = .424, partial ɳ ² = .009 . Wel is er een significant hoofdeffect van conditie , F (2,69) = 15.13, p < .001, partial ɳ ² = De participanten uit de experimentele groep die de posttest met Geogebra maakte, behaalden hogere scores op de leerp restaties. Daarom heeft Geogebra veel potentieel en is het gebruik ervan in de klas aanbevolen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1566441
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet gebruik van Geogebra in wiskundeonderwijs bij leerlingen op het vmbo
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsw iskunde; ICT; digitale leermiddelen; Geogebra; vmbo; meetkunde; digitaal toetsen
dc.subject.courseuuEducational Sciences


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record