De invloed van het professioneel vermogen op werkdruk en intentie om het onderwijs te verlaten
Summary
In de eerste vijf jaar treedt ongeveer 25% van de leraren uit het primaire onderwijs. Een van de redenen is een hoge ervaren werkdruk. Werkdruk kan leiden tot stress en burn-out klachten en dit heeft uiteindelijk negatieve gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs. Middels actieve coping strategieën kan een leraar succesvol omgaan met deze werkdruk. Professioneel vermogen kan worden gezien als een actieve coping-strategie. Het doel van dit onderzoek was nagaan of professioneel vermogen een modererend effect zou hebben op het verband tussen ervaren werkdruk en de intentie om het onderwijs te verlaten. In totaal hebben 244 leraren uit het primaire onderwijs een vragenlijst ingevuld. Uit de data komt naar voren dat er een verband bestaat tussen werkdruk en de intentie om het onderwijs te verlaten, maar er is geen modererend effect gevonden van professioneel vermogen op dit verband. Professioneel vermogen kan in dit onderzoek niet aangewezen worden als een beschermende factor voor stress en burn-out klachten door het verlagen van werkdruk.