View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van het professioneel vermogen op werkdruk en intentie om het onderwijs te verlaten

        Thumbnail
        View/Open
        Final thesis_f132703_attempt_2019-06-10-21-57-50_Master thesis Educational Sciences_2018-2019_M_Zoomer.pdf (1.030Mb)
        Publication date
        2019
        Author
        Zoomer, M.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In de eerste vijf jaar treedt ongeveer 25% van de leraren uit het primaire onderwijs. Een van de redenen is een hoge ervaren werkdruk. Werkdruk kan leiden tot stress en burn-out klachten en dit heeft uiteindelijk negatieve gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs. Middels actieve coping strategieën kan een leraar succesvol omgaan met deze werkdruk. Professioneel vermogen kan worden gezien als een actieve coping-strategie. Het doel van dit onderzoek was nagaan of professioneel vermogen een modererend effect zou hebben op het verband tussen ervaren werkdruk en de intentie om het onderwijs te verlaten. In totaal hebben 244 leraren uit het primaire onderwijs een vragenlijst ingevuld. Uit de data komt naar voren dat er een verband bestaat tussen werkdruk en de intentie om het onderwijs te verlaten, maar er is geen modererend effect gevonden van professioneel vermogen op dit verband. Professioneel vermogen kan in dit onderzoek niet aangewezen worden als een beschermende factor voor stress en burn-out klachten door het verlagen van werkdruk.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38908
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo