View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van mindset op scholingsintentie via self-efficacy bij laagopgeleide werknemers.

        Thumbnail
        View/Open
        Resit thesis (AVT)_6257496_attempt_2019-08-01-12-09-15_e.c.deruyter_masterthesis_6257496.pdf (928.7Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Ruyter, E.C. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Eerder onderzoek toonde aan dat laagopgeleiden werknemers tot wel zeven keer minder deelnemen aan scholing, dan hoogopgeleide werknemers. Deze scholingsdeelname is sterk afhankelijk van hun scholingsintentie, welke beïnvloed wordt door self-efficacy. Vooralsnog ontbrak het aan onderzoek naar antecedenten van self-efficacy bij laagopgeleide medewerkers, maar uit onderzoek binnen andere contexten bleek mindset van invloed te zijn op self-efficacy. In deze studie is getoetst in welke mate er sprake was van een mediërend effect van self-efficacy op de relatie tussen mindset en scholingsintentie en in welke mate er sprake was van een modererend effect van opleidingsniveau op de relatie tussen mindset en self-efficacy. Voor het beantwoorden van deze onderzoeksvragen is een cross-sectioneel surveydesign uitgevoerd waarbij de data van 174 laag-en hoogopgeleide werknemers middels een mediatie en moderatie analyse via PROCESS is geanalyseerd. De resultaten wezen uit dat mindset invloed had op self-efficacy en self-efficacy op scholingsintentie, maar dat de relatie tussen mindset en scholingsintentie van laagopgeleide werknemers niet werd gemedieerd door self-efficacy. Daarnaast bleek dat opleidingsniveau niet als moderator fungeerde op de relatie tussen mindset en self-efficacy.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38897
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo