View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Structuur van Educatieve Video’s in het Basisonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Final thesis_5742129_attempt_2019-06-06-16-22-20_Masters Thesis Maxime Reijne 5742129 6-6-19.pdf (480.3Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Reijne, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Er is weinig onderzoek gedaan naar wat een goede videostructuur is, terwijl educatieve video’s steeds vaker worden gebruikt in het basisonderwijs. Laurillard (1991) schrijft over een hiërarchische structuur die een video moet bevatten om de bedoelde boodschap juist over te brengen. Hierbij moet de aandacht vaker op het hoofdonderwerp worden gericht, niet op illustratieve voorbeelden. In huidig onderzoek wordt een experiment uitgevoerd bij leerlingen uit groep acht om te onderzoeken of de structuur van de video invloed heeft op het zelfstandig kunnen begrijpen van de bedoelde boodschap. Begrip van de video wordt getoetst door een samenvatting te schrijven en door kennisvragen te beantwoorden. Gemotiveerd vanuit de zelfdeterminatietheorie zou de leervoorkeur van een leerling invloed kunnen hebben op het resultaat van de opdracht. De verwachting was dat de bedoelde boodschap beter werd begrepen wanneer er vaker naar het hoofdonderwerp werd gerefereerd, in plaats van te focussen op de illustratieve voorbeelden. Er kan naar aanleiding van dit onderzoek niet geconcludeerd worden dat de structuur van de video invloed heeft op het begrip van de video. Ook hadden leervoorkeuren geen invloed op het begrip van de video. Er is meer onderzoek nodig naar het belang van videostructuren om de schaarste in te perken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38860
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo