View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kiezen voor een Hbo-Opleiding na het Vwo

        Thumbnail
        View/Open
        Final thesis (late)_5520207_attempt_2019-06-24-09-31-26_Masterthesis Sanne de Boer (5520207).pdf (884.5Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Boer, S.C. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Middelbare schoolleerlingen ervaren in hun studiekeuzeproces een zekere druk vanuit de samenleving om keuzes te maken volgens bepaalde normen. Huidig onderzoek gaat na wat voor vwo-leerlingen de redenen zijn geweest om de normen betreffende de niveaukeuze te doorbreken en een hbo-opleiding te verkiezen boven een wo-opleiding. Literatuur over studiekeuzes, waarin vooral de invloed van interesses, verwachtingen over het succes en invloeden van naasten een rol blijken te spelen, gaat nauwelijks in op de niveaukeuze van de vervolgopleiding. Huidig onderzoek focust daarom op de vraag of dezelfde factoren die van invloed zijn op de studiekeuze, ook van invloed blijken op de niveaukeuze en of tevens nieuwe factoren te onderscheiden zijn. Vijftien interviews zijn afgenomen waaruit blijkt dat jongeren normatieve verwachtingen doorbreken op basis van hun interesses, hun gevoel van bekwaamheid en door invloeden van naasten. Daarnaast blijkt beeldvorming over niveaus een rol te spelen en hebben bepaalde praktische inzichten invloed op mogelijkheden betreffende niveaus. Keuzebegeleiders kunnen middels huidig onderzoek begrip creëren voor de normatieve verwachtingen die leerlingen ervaren en kunnen juiste beeldvorming over wo en hbo stimuleren. Zo kunnen jongeren betere niveaukeuzes maken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38857
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo