Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVulperhorst, J.P.
dc.contributor.advisorBronkhorst, L.H.
dc.contributor.authorBoer, S.C. de
dc.date.accessioned2021-02-15T19:00:36Z
dc.date.available2021-02-15T19:00:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38857
dc.description.abstractMiddelbare schoolleerlingen ervaren in hun studiekeuzeproces een zekere druk vanuit de samenleving om keuzes te maken volgens bepaalde normen. Huidig onderzoek gaat na wat voor vwo-leerlingen de redenen zijn geweest om de normen betreffende de niveaukeuze te doorbreken en een hbo-opleiding te verkiezen boven een wo-opleiding. Literatuur over studiekeuzes, waarin vooral de invloed van interesses, verwachtingen over het succes en invloeden van naasten een rol blijken te spelen, gaat nauwelijks in op de niveaukeuze van de vervolgopleiding. Huidig onderzoek focust daarom op de vraag of dezelfde factoren die van invloed zijn op de studiekeuze, ook van invloed blijken op de niveaukeuze en of tevens nieuwe factoren te onderscheiden zijn. Vijftien interviews zijn afgenomen waaruit blijkt dat jongeren normatieve verwachtingen doorbreken op basis van hun interesses, hun gevoel van bekwaamheid en door invloeden van naasten. Daarnaast blijkt beeldvorming over niveaus een rol te spelen en hebben bepaalde praktische inzichten invloed op mogelijkheden betreffende niveaus. Keuzebegeleiders kunnen middels huidig onderzoek begrip creëren voor de normatieve verwachtingen die leerlingen ervaren en kunnen juiste beeldvorming over wo en hbo stimuleren. Zo kunnen jongeren betere niveaukeuzes maken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent905758
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleKiezen voor een Hbo-Opleiding na het Vwo
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsStudiekeuze; niveaukeuze; normatieve verwachtingen; interesses; eigen verwachtingen; naasten; beeldvorming; praktische invloeden
dc.subject.courseuuEducational Sciences


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record