dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Vulperhorst, J.P. | |
dc.contributor.advisor | Bronkhorst, L.H. | |
dc.contributor.author | Boer, S.C. de | |
dc.date.accessioned | 2021-02-15T19:00:36Z | |
dc.date.available | 2021-02-15T19:00:36Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38857 | |
dc.description.abstract | Middelbare schoolleerlingen ervaren in hun studiekeuzeproces een zekere druk vanuit de samenleving om keuzes te maken volgens bepaalde normen. Huidig onderzoek gaat na wat voor vwo-leerlingen de redenen zijn geweest om de normen betreffende de niveaukeuze te doorbreken en een hbo-opleiding te verkiezen boven een wo-opleiding. Literatuur over studiekeuzes, waarin vooral de invloed van interesses, verwachtingen over het succes en invloeden van naasten een rol blijken te spelen, gaat nauwelijks in op de niveaukeuze van de vervolgopleiding. Huidig onderzoek focust daarom op de vraag of dezelfde factoren die van invloed zijn op de studiekeuze, ook van invloed blijken op de niveaukeuze en of tevens nieuwe factoren te onderscheiden zijn. Vijftien interviews zijn afgenomen waaruit blijkt dat jongeren normatieve verwachtingen doorbreken op basis van hun interesses, hun gevoel van bekwaamheid en door invloeden van naasten. Daarnaast blijkt beeldvorming over niveaus een rol te spelen en hebben bepaalde praktische inzichten invloed op mogelijkheden betreffende niveaus. Keuzebegeleiders kunnen middels huidig onderzoek begrip creëren voor de normatieve verwachtingen die leerlingen ervaren en kunnen juiste beeldvorming over wo en hbo stimuleren. Zo kunnen jongeren betere niveaukeuzes maken. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 905758 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Kiezen voor een Hbo-Opleiding na het Vwo | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Studiekeuze; niveaukeuze; normatieve verwachtingen; interesses; eigen verwachtingen; naasten; beeldvorming; praktische invloeden | |
dc.subject.courseuu | Educational Sciences | |