View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Aan de slag met Feedback: Onderzoek naar de Rol van Feedbackeigenschappen op de Proactieve Houding van Leerlingen in het Basisonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Final thesis_5505356_attempt_2019-06-10-21-58-16_Radix (2019, 10 juni). Masterthesis Feedback..pdf (1.063Mb)
        Publication date
        2019
        Author
        Radix, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Proactief omgaan met feedback is belangrijk voor het leerproces van de leerling. De invloed van de feedback kwaliteit en feedback communicatie op de proactieve houding van een leerling is zelden onderzocht binnen de context van het Nederlands primair onderwijs. Deze mixed methods studie onderzocht welke rol feedback kwaliteit en feedback communicatie spelen bij deze proactieve houding van leerlingen. Dit is gedaan aan de hand van een survey, waarbij feedback kwaliteit en communicatie zijn bevraagd bij leerlingen. Dit is gecombineerd met drie leerkracht-interviews en twee focusgroepen met elk vier basisschoolleerlingen. De triangulatie van deze data geeft rijke inzichten en kennis. Zo blijkt dat eerlijke en bruikbare feedback voorspellers zijn van het proactief verwerken van de feedback. Uit de interviews bleek dat leerlingen het prefereren als de feedback hun competentiegevoel ondersteunt. Ook duidelijkheid van feedback is volgens de leerlingen van belang. Daarbij moet feedback zowel gericht zijn op het product als het proces. Elicitatie bleek als communicatievorm een voorspeller te zijn van de proactieve omgang met feedback. Uit de interviews bleek echter dat leerkrachten elicitatie minder benutten terwijl leerlingen deze communicatievorm waarderen, omdat ze zelf kunnen nadenken over het goede antwoord.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38855
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo