Aan de slag met Feedback: Onderzoek naar de Rol van Feedbackeigenschappen op de Proactieve Houding van Leerlingen in het Basisonderwijs
Summary
Proactief omgaan met feedback is belangrijk voor het leerproces van de leerling. De invloed van de feedback kwaliteit en feedback communicatie op de proactieve houding van een leerling is zelden onderzocht binnen de context van het Nederlands primair onderwijs. Deze mixed methods studie onderzocht welke rol feedback kwaliteit en feedback communicatie spelen bij deze proactieve houding van leerlingen. Dit is gedaan aan de hand van een survey, waarbij feedback kwaliteit en communicatie zijn bevraagd bij leerlingen. Dit is gecombineerd met drie leerkracht-interviews en twee focusgroepen met elk vier basisschoolleerlingen. De triangulatie van deze data geeft rijke inzichten en kennis. Zo blijkt dat eerlijke en bruikbare feedback voorspellers zijn van het proactief verwerken van de feedback. Uit de interviews bleek dat leerlingen het prefereren als de feedback hun competentiegevoel ondersteunt. Ook
duidelijkheid van feedback is volgens de leerlingen van
belang. Daarbij moet feedback zowel gericht zijn op het
product als het proces. Elicitatie bleek als
communicatievorm een voorspeller te zijn van de
proactieve omgang met feedback. Uit de interviews bleek
echter dat leerkrachten elicitatie minder benutten terwijl
leerlingen deze communicatievorm waarderen, omdat ze
zelf kunnen nadenken over het goede antwoord.