Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorFlunger, B.
dc.contributor.advisorPrins, F.J.
dc.contributor.authorRadix, M.
dc.date.accessioned2021-02-15T19:00:35Z
dc.date.available2021-02-15T19:00:35Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38855
dc.description.abstractProactief omgaan met feedback is belangrijk voor het leerproces van de leerling. De invloed van de feedback kwaliteit en feedback communicatie op de proactieve houding van een leerling is zelden onderzocht binnen de context van het Nederlands primair onderwijs. Deze mixed methods studie onderzocht welke rol feedback kwaliteit en feedback communicatie spelen bij deze proactieve houding van leerlingen. Dit is gedaan aan de hand van een survey, waarbij feedback kwaliteit en communicatie zijn bevraagd bij leerlingen. Dit is gecombineerd met drie leerkracht-interviews en twee focusgroepen met elk vier basisschoolleerlingen. De triangulatie van deze data geeft rijke inzichten en kennis. Zo blijkt dat eerlijke en bruikbare feedback voorspellers zijn van het proactief verwerken van de feedback. Uit de interviews bleek dat leerlingen het prefereren als de feedback hun competentiegevoel ondersteunt. Ook duidelijkheid van feedback is volgens de leerlingen van belang. Daarbij moet feedback zowel gericht zijn op het product als het proces. Elicitatie bleek als communicatievorm een voorspeller te zijn van de proactieve omgang met feedback. Uit de interviews bleek echter dat leerkrachten elicitatie minder benutten terwijl leerlingen deze communicatievorm waarderen, omdat ze zelf kunnen nadenken over het goede antwoord.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1115254
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleAan de slag met Feedback: Onderzoek naar de Rol van Feedbackeigenschappen op de Proactieve Houding van Leerlingen in het Basisonderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsfeedback kwaliteit; leerling proactiviteit; feedback communicatie; basisonderwijs; mixed methods
dc.subject.courseuuEducational Sciences


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record