View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het belang van ouders in de aanpak van onderwijssegregatie

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Walhout, SAC-5491592.pdf (246.7Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Walhout, S.A.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Negatieve intergroepsverhoudingen en kansenongelijkheid zijn grote maatschappelijke problemen die vaak geassocieerd worden met onderwijssegregatie. Recent onderzoek toont aan dat gemengde scholen deze problemen kunnen verbeteren, wanneer zij intergroepsrelaties tussen leerlingen van verschillende cultureel-etnische achtergronden en sociaaleconomische status actief stimuleren. In Nederland proberen ouders gemengde scholen te creëren middels ouderinitiatieven, waarbij een groep ouders besluit hun kinderen gezamenlijk aan te melden bij een school zodat de leerlingpopulatie diverser wordt. Het doel van het huidige kwalitatieve onderzoek is inzicht te krijgen in de meerwaarde en uitdagingen van ouderinitiatieven ten opzichte van top-down maatregelen als het aanmeldbeleid. Tussen april en juni 2020 werden negen ouders en vijf experts geïnterviewd. Een thematische analyse toont dat een belangrijke meerwaarde van ouderinitiatieven is dat ouders zich actief inzetten om intergroepsrelaties op gemengde scholen te stimuleren. Daarnaast blijkt dat ouderinitiatieven niet alleen afhankelijk zijn van de inzet van ouders, maar ook een samenwerking vereisen tussen ouders, scholen, gemeenten en professionals. In deze samenwerking werden twee belangrijke knelpunten geïdentificeerd: onduidelijkheid over de verantwoordelijkheden van scholen en een gebrek aan (financiële) steun van gemeenten. Deze inzichten kunnen sturing bieden aan de landelijke overheid en gemeenten over welke beleidsaanpassingen nodig zijn om gemengde scholen succesvoller te maken in het verbeteren van kansengelijkheid en intergroepsverhoudingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38842
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo