Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorScheffers-van Schayck, T.
dc.contributor.advisorSarti, A.
dc.contributor.authorWalhout, S.A.C.
dc.date.accessioned2021-02-12T19:00:15Z
dc.date.available2021-02-12T19:00:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38842
dc.description.abstractNegatieve intergroepsverhoudingen en kansenongelijkheid zijn grote maatschappelijke problemen die vaak geassocieerd worden met onderwijssegregatie. Recent onderzoek toont aan dat gemengde scholen deze problemen kunnen verbeteren, wanneer zij intergroepsrelaties tussen leerlingen van verschillende cultureel-etnische achtergronden en sociaaleconomische status actief stimuleren. In Nederland proberen ouders gemengde scholen te creëren middels ouderinitiatieven, waarbij een groep ouders besluit hun kinderen gezamenlijk aan te melden bij een school zodat de leerlingpopulatie diverser wordt. Het doel van het huidige kwalitatieve onderzoek is inzicht te krijgen in de meerwaarde en uitdagingen van ouderinitiatieven ten opzichte van top-down maatregelen als het aanmeldbeleid. Tussen april en juni 2020 werden negen ouders en vijf experts geïnterviewd. Een thematische analyse toont dat een belangrijke meerwaarde van ouderinitiatieven is dat ouders zich actief inzetten om intergroepsrelaties op gemengde scholen te stimuleren. Daarnaast blijkt dat ouderinitiatieven niet alleen afhankelijk zijn van de inzet van ouders, maar ook een samenwerking vereisen tussen ouders, scholen, gemeenten en professionals. In deze samenwerking werden twee belangrijke knelpunten geïdentificeerd: onduidelijkheid over de verantwoordelijkheden van scholen en een gebrek aan (financiële) steun van gemeenten. Deze inzichten kunnen sturing bieden aan de landelijke overheid en gemeenten over welke beleidsaanpassingen nodig zijn om gemengde scholen succesvoller te maken in het verbeteren van kansengelijkheid en intergroepsverhoudingen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent252636
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet belang van ouders in de aanpak van onderwijssegregatie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsonderwijssegregatie; ouders; ouderinitiatieven; intergroepsrelaties; kansengelijkheid; intergroepsverhoudingen; gemengde scholen; kwalitatief onderzoek
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record