De vele gezichten van generatie Y: Een onderzoek naar de verschillende motieven ten aanzien van persoonlijke ontwikkeling van generatie Y.
Summary
Generatie Y wordt vanaf het begin van haar loopbaan geconfronteerd met een werkelijkheid
waarin de nadruk gelegd wordt op continu veranderende loopbaantrajecten en -mogelijkheden (Dekker, Muffels, & Wilthagen, 2010; Dries et al., 2008). De focus op persoonlijke ontwikkeling lijkt noodzakelijk om aantrekkelijk te blijven op de huidige arbeidsmarkt (Nauta, Vianen, Heijden, Dam, & Willemsen, 2009; Smits & De Bruyckere, 2010). Stress en burn-out klachten kunnen een gevolg zijn hiervan (Hummels, 2018; Vansteenkiste et al., 2015). In dit onderzoek is middels semigestructureerde interviews met dertien individuen van generatie Y inzicht in de motieven waarnaar zij handelen, gecreëerd. Hierbij is de Self Determination Theory, welke veronderstelt dat extrinsieke motieven aangaande keuzes die een individu maakt negatieve effecten hebben op het welzijn (Deci & Ryan, 2000; Vansteenkiste et al., 2009), leidend geweest. Thema’s voortvloeiend uit de resultaten zijn: het beste uit jezelf willen halen, opleidingsmaatstaf, invloed van directe omgeving, vergelijkingsdrang, baanzekerheid, doorgroeimogelijkheden, overeenkomst tussen persoonlijke- en werkwaarden, blijven zoeken naar iets beters. Individuele verschillen in motieven en verschillen in gevolgen op het welzijn, zijn naar voren gekomen. Aan de hand van deze bevindingen is voorzien in mogelijke oorzaken van stress binnen generatie Y en is bijgedragen aan een reëler beeld van de beweegredenen van dit generatiecohort.