Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKolkhuis Tanke, I.R.
dc.contributor.authorLitjens, L.
dc.date.accessioned2021-02-12T19:00:10Z
dc.date.available2021-02-12T19:00:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38834
dc.description.abstractGeneratie Y wordt vanaf het begin van haar loopbaan geconfronteerd met een werkelijkheid waarin de nadruk gelegd wordt op continu veranderende loopbaantrajecten en -mogelijkheden (Dekker, Muffels, & Wilthagen, 2010; Dries et al., 2008). De focus op persoonlijke ontwikkeling lijkt noodzakelijk om aantrekkelijk te blijven op de huidige arbeidsmarkt (Nauta, Vianen, Heijden, Dam, & Willemsen, 2009; Smits & De Bruyckere, 2010). Stress en burn-out klachten kunnen een gevolg zijn hiervan (Hummels, 2018; Vansteenkiste et al., 2015). In dit onderzoek is middels semigestructureerde interviews met dertien individuen van generatie Y inzicht in de motieven waarnaar zij handelen, gecreëerd. Hierbij is de Self Determination Theory, welke veronderstelt dat extrinsieke motieven aangaande keuzes die een individu maakt negatieve effecten hebben op het welzijn (Deci & Ryan, 2000; Vansteenkiste et al., 2009), leidend geweest. Thema’s voortvloeiend uit de resultaten zijn: het beste uit jezelf willen halen, opleidingsmaatstaf, invloed van directe omgeving, vergelijkingsdrang, baanzekerheid, doorgroeimogelijkheden, overeenkomst tussen persoonlijke- en werkwaarden, blijven zoeken naar iets beters. Individuele verschillen in motieven en verschillen in gevolgen op het welzijn, zijn naar voren gekomen. Aan de hand van deze bevindingen is voorzien in mogelijke oorzaken van stress binnen generatie Y en is bijgedragen aan een reëler beeld van de beweegredenen van dit generatiecohort.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent959604
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe vele gezichten van generatie Y: Een onderzoek naar de verschillende motieven ten aanzien van persoonlijke ontwikkeling van generatie Y.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPersoonlijke Ontwikkeling, Employability, Self-Determination Theory, Generatie Y, Intrinsieke en Extrinsieke Motivatie
dc.subject.courseuuEducational Sciences


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record