View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een Onderzoek Naar Impact van Praktijkonderzoek bij Leerkracht Onderzoekers, Docentonderzoekers en Senioronderzoekers

        Thumbnail
        View/Open
        5740320 Master thesis 2018-2019 E.M. van Zandwijk.pdf (609.0Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Zandwijk, E.M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Binnen R&D-groepen wordt middels uitvoeren van praktijkonderzoek onderzoekend geïnnoveerd. De R&D-groepen zijn een initiatief van het Marnix Innovatie Centrum (MIC). Het doel van een R&D-groep is bijdragen aan schoolontwikkeling en persoonlijke professionele ontwikkeling van deelnemers. Bij het MIC speelt de vraag of er na afronding van de R&D-groep een impact wordt ervaren door oud-deelnemers op persoonlijke professionele ontwikkeling en schoolontwikkeling. Het uitgevoerde onderzoek richt zich op oud-deelnemers uit twee afgeronde R&D-trajecten. Er zijn individuele interviews uitgevoerd om de onderzoeksvraag te beantwoorden: In hoeverre heeft het doen van praktijkonderzoek binnen R&D-groepen impact, uitgedrukt in tijd, omvang en aard, op persoonlijke professionele ontwikkeling en schoolontwikkeling? Door oud-deelnemers wordt er meer impact ervaren op schoolontwikkeling dan op persoonlijke professionele ontwikkeling. Dit kan komen doordat oud-deelnemers het gevoel ervaren dat het praktijkonderzoek gedeeld wordt binnen de eigen onderwijspraktijk. Gedurende de interviews is er veelal gesproken over de schoolontwikkeling waar achteraf gezien meer gevraagd had kunnen worden naar persoonlijke professionele ontwikkeling. Buiten het spreken over persoonlijke professionele ontwikkeling en schoolontwikkeling om waren de oud-deelnemers positief over deelname aan de R&D-groep. Deze positieve ervaring kan wellicht bijdragen aan de mate waarin impact wordt ervaren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38714
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo