Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPeltenburg, M.
dc.contributor.advisorBronkhorst, L.H.
dc.contributor.authorZandwijk, E.M. van
dc.date.accessioned2021-02-01T19:00:37Z
dc.date.available2021-02-01T19:00:37Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38714
dc.description.abstractBinnen R&D-groepen wordt middels uitvoeren van praktijkonderzoek onderzoekend geïnnoveerd. De R&D-groepen zijn een initiatief van het Marnix Innovatie Centrum (MIC). Het doel van een R&D-groep is bijdragen aan schoolontwikkeling en persoonlijke professionele ontwikkeling van deelnemers. Bij het MIC speelt de vraag of er na afronding van de R&D-groep een impact wordt ervaren door oud-deelnemers op persoonlijke professionele ontwikkeling en schoolontwikkeling. Het uitgevoerde onderzoek richt zich op oud-deelnemers uit twee afgeronde R&D-trajecten. Er zijn individuele interviews uitgevoerd om de onderzoeksvraag te beantwoorden: In hoeverre heeft het doen van praktijkonderzoek binnen R&D-groepen impact, uitgedrukt in tijd, omvang en aard, op persoonlijke professionele ontwikkeling en schoolontwikkeling? Door oud-deelnemers wordt er meer impact ervaren op schoolontwikkeling dan op persoonlijke professionele ontwikkeling. Dit kan komen doordat oud-deelnemers het gevoel ervaren dat het praktijkonderzoek gedeeld wordt binnen de eigen onderwijspraktijk. Gedurende de interviews is er veelal gesproken over de schoolontwikkeling waar achteraf gezien meer gevraagd had kunnen worden naar persoonlijke professionele ontwikkeling. Buiten het spreken over persoonlijke professionele ontwikkeling en schoolontwikkeling om waren de oud-deelnemers positief over deelname aan de R&D-groep. Deze positieve ervaring kan wellicht bijdragen aan de mate waarin impact wordt ervaren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent623660
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen Onderzoek Naar Impact van Praktijkonderzoek bij Leerkracht Onderzoekers, Docentonderzoekers en Senioronderzoekers
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPraktijkonderzoek; persoonlijke professionele ontwikkeling; schoolontwikkeling; impact; basisonderwijs
dc.subject.courseuuEducational Sciences


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record