View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Bewust of onbewust rekenvaardig schatten?

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Jansen, EMG-3627624 en Graaf, JI e-3453170.pdf (606.9Kb)
        Author
        Jansen, E.M.G.
        Graaf, J.I. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het kunnen schatten is een waardevolle vaardigheid, het is een cognitieve activiteit die bijdraagt aan de ontwikkeling van wiskundige vaardigheden. Volgens de theorie van Dijksterhuis e.a. (2006) blijkt dat het onbewuste een grote rol speelt bij het maken van schattingen. In dit onderzoek is er onderzocht of het maken van een rekenvaardige schatting met behulp van het onbewuste voor een betere schatting zorgt dan het schatten met het bewuste. Een totaal van 160 middelbare scholieren heeft deelgenomen aan dit onderzoek. Er zijn twee meetinstrumenten gebruikt. Uit de analyses kan worden geconcludeerd dat er geen effect is van de afleidingstaak op rekenvaardig schatten, de interventiegroep presteert niet significant beter dan de controlegroep. Opvallend was dat wanneer vmbo’ers afgeleid worden door de afleidingstaak, zij slechter presteren, terwijl wanneer gymnasiasten afgeleid worden, zij beter scoren op rekenvaardig schatten. Uit de resultaten blijkt dat in verder onderzoek een hogere betrouwbaarheid van het meetinstrument nodig is.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38665
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo