Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJaspers, J.G.M.
dc.contributor.authorJansen, E.M.G.
dc.contributor.authorGraaf, J.I. de
dc.date.accessioned2018-09-27T17:01:37Z
dc.date.available2018-09-27T17:01:37Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38665
dc.description.abstractHet kunnen schatten is een waardevolle vaardigheid, het is een cognitieve activiteit die bijdraagt aan de ontwikkeling van wiskundige vaardigheden. Volgens de theorie van Dijksterhuis e.a. (2006) blijkt dat het onbewuste een grote rol speelt bij het maken van schattingen. In dit onderzoek is er onderzocht of het maken van een rekenvaardige schatting met behulp van het onbewuste voor een betere schatting zorgt dan het schatten met het bewuste. Een totaal van 160 middelbare scholieren heeft deelgenomen aan dit onderzoek. Er zijn twee meetinstrumenten gebruikt. Uit de analyses kan worden geconcludeerd dat er geen effect is van de afleidingstaak op rekenvaardig schatten, de interventiegroep presteert niet significant beter dan de controlegroep. Opvallend was dat wanneer vmbo’ers afgeleid worden door de afleidingstaak, zij slechter presteren, terwijl wanneer gymnasiasten afgeleid worden, zij beter scoren op rekenvaardig schatten. Uit de resultaten blijkt dat in verder onderzoek een hogere betrouwbaarheid van het meetinstrument nodig is.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent621518
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBewust of onbewust rekenvaardig schatten?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuOnderwijskunde


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record