View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De leidinggevende gedragingen die laagopgeleid generatie Z ervaart ten aanzien van de leerintentie

        Thumbnail
        View/Open
        Arnout_Hopman_6585205_Thesis_LaagopgeleidGenZ.pdf (570.5Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Hopman, J.W.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Babyboomers verlaten momenteel de arbeidsmarkt en generatie Z betreedt deze. Voor de Coronacrisis, was sprake van toenemende krapte van de arbeidsmarkt en het is aannemelijk dat dit opnieuw optreedt. Voor laagopgeleide werknemers is het belangrijk dat scholing direct wordt voortgezet in een baan. Indien leidinggevenden in overleg met werknemers scholingsmogelijkheden realiseren, zal de werknemer meer kennis en vaardigheden beheersen, wat de concurrentiepositie van het bedrijf ten goede komt. De onderzoeksvraag is: ‘Op welke wijze ervaren Laagopgeleide werknemers uit generatie Z de gedragingen van leidinggevenden als stimulerend of belemmerend ten aanzien van de leerintentie?’. Kwalitatief, semigestructureerd onderzoek met tien laagopgeleide Z’ers laat in twee subgroepen zien dat alle Z’ers een leerintentie ervaren. Een betrokkenen en begeleidende leidinggevende ervaren Z’ers stimuleren. Een niet betrokken leidinggevende ervaren ze als belemmerend en daar bespreken ze geen scholingswensen mee. De Z’ers zijn tevreden met de kwantiteit van de scholing die zij volgen, de vraag is of dit in de toekomst vermindert met een niet betrokken leidinggevende. Dit onderzoek informeert leidinggevenden scholingswensen af te stemmen met hunn laagopgeleide Z’ers. Toekomstig onderzoek kan aantonen welke leidinggevende gedragingen de dan jongst werkende Z’ers (anders) ervaren ten aanzien van hun leerintentie. Kernwoorden: generatie Z, laagopgeleide werknemers, leerintentie, leiderschapsgedragingen
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38608
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo