Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKolkhuis Tanke, I.R.
dc.contributor.advisorVereijken, M.W.C.
dc.contributor.authorHopman, J.W.
dc.date.accessioned2021-01-19T19:00:21Z
dc.date.available2021-01-19T19:00:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38608
dc.description.abstractBabyboomers verlaten momenteel de arbeidsmarkt en generatie Z betreedt deze. Voor de Coronacrisis, was sprake van toenemende krapte van de arbeidsmarkt en het is aannemelijk dat dit opnieuw optreedt. Voor laagopgeleide werknemers is het belangrijk dat scholing direct wordt voortgezet in een baan. Indien leidinggevenden in overleg met werknemers scholingsmogelijkheden realiseren, zal de werknemer meer kennis en vaardigheden beheersen, wat de concurrentiepositie van het bedrijf ten goede komt. De onderzoeksvraag is: ‘Op welke wijze ervaren Laagopgeleide werknemers uit generatie Z de gedragingen van leidinggevenden als stimulerend of belemmerend ten aanzien van de leerintentie?’. Kwalitatief, semigestructureerd onderzoek met tien laagopgeleide Z’ers laat in twee subgroepen zien dat alle Z’ers een leerintentie ervaren. Een betrokkenen en begeleidende leidinggevende ervaren Z’ers stimuleren. Een niet betrokken leidinggevende ervaren ze als belemmerend en daar bespreken ze geen scholingswensen mee. De Z’ers zijn tevreden met de kwantiteit van de scholing die zij volgen, de vraag is of dit in de toekomst vermindert met een niet betrokken leidinggevende. Dit onderzoek informeert leidinggevenden scholingswensen af te stemmen met hunn laagopgeleide Z’ers. Toekomstig onderzoek kan aantonen welke leidinggevende gedragingen de dan jongst werkende Z’ers (anders) ervaren ten aanzien van hun leerintentie. Kernwoorden: generatie Z, laagopgeleide werknemers, leerintentie, leiderschapsgedragingen
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent584229
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe leidinggevende gedragingen die laagopgeleid generatie Z ervaart ten aanzien van de leerintentie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGeneratie Z, laagopgeleide werknemers, leerintentie, leidinggevende gedragingen
dc.subject.courseuuEducational Sciences


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record