Kleding als indicator van waargenomen expertise: Het effect van een labjas in videovoorbeelden op leerresultaten en mind wandering.
Summary
Het gebruik van videovoorbeelden in het onderwijs wordt steeds populairder. De praktijk
heeft behoefte aan richtlijnen voor het ontwerp van videovoorbeelden, omdat er nog weinig
bekend is over welke aspecten leren bevorderen. Het doel van dit onderzoek is om te
achterhalen in hoeverre kleding die een model draagt in een videovoorbeeld effect heeft op de
leerresultaten en mind wandering van leerlingen. Videovoorbeelden zijn een vorm van
instructievideo’s waarin een model een vaardigheid stap voor stap aan de lerende voordoet.
De kleding die zo’n model draagt laat een bepaalde indruk achter bij lerenden. Zo kan kleding
competentie, autoriteit en expertise uitstralen. De verwachting is dat leerlingen over het
algemeen meer aandacht hebben voor modellen die expertise uitstralen, waardoor er minder
sprake is van afdwalende gedachten, ofwel mind wandering. Hierdoor zou er mogelijk meer
geleerd kunnen worden. Uit de resultaten bleek dat geen significant effect bestond van
kleding op leeropbrengst en mind wandering. Echter bleek voor cognitieve belasting een
significant effect van kleding te bestaan. Proefpersonen die het videovoorbeeld bestudeerden
waarin het model een labjas droeg hoefden zich hiervoor minder in te spannen. Hierdoor werd
efficiënter geleerd, omdat minder inspanning geleverd wordt voor hetzelfde resultaat. Dit
fenomeen wordt ook wel instructional efficiency genoemd. In de toekomst zou dit onderzoek
gerepliceerd kunnen worden, maar met een grotere steekproef, meerdere kleding condities en
meerdere modellen. Het advies voor de praktijk is om videovoorbeelden te ontwikkelen
waarin een model high-expertise kleding draagt, omdat hierdoor lerenden efficiënter leren.