View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het manipuleren van emotioneel redeneren en de invloed op angst

        Thumbnail
        View/Open
        Wijngaarden, van 3185567.pdf (333.0Kb)
        Author
        Wijngaarden, J.A.M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Emotioneel redeneren (ER) wordt in verhoogde mate toegepast binnen angststoornissen. Dit onderzoek richt zich op de manipuleerbaarheid van ER en de mogelijk causale invloed op angst in een gezonde populatie. Zestig studenten werden willekeurig toegewezen aan een conditie (experimenteel en controle) en hebben een nieuw ontwikkelde manipulatieprocedure doorlopen waarbij zij uiteenlopende verhalen (objectief (on)veilig, met of zonder angstige respons) op gevaarlijkheid hebben beoordeeld. De experimentele groep kreeg corrigerende feedback om de mate van ER te verhogen, de controlegroep kreeg neutrale feedback. De mate van ER werd voor en na de manipulatie gemeten. Angst werd in rust en na stressinductie gemeten. Resultaten tonen een deels succesvolle manipulatie, in de experimentele groep én controlegroep werd de mate van ER verhoogd. Er werd geen causale invloed op angst gevonden. Zowel in rust als onder stress leidde een toename in ER niet tot de verwachte verhoging van angst. ER lijkt zo geen rol te spelen in de ontwikkeling van angst in een gezonde populatie. Aanvullingen en verbeterpunten voor ervolgonderzoek worden bediscussieerd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38554
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo