Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLommen, M.J.J.
dc.contributor.authorWijngaarden, J.A.M. van
dc.date.accessioned2018-09-27T17:01:37Z
dc.date.available2018-09-27T17:01:37Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38554
dc.description.abstractEmotioneel redeneren (ER) wordt in verhoogde mate toegepast binnen angststoornissen. Dit onderzoek richt zich op de manipuleerbaarheid van ER en de mogelijk causale invloed op angst in een gezonde populatie. Zestig studenten werden willekeurig toegewezen aan een conditie (experimenteel en controle) en hebben een nieuw ontwikkelde manipulatieprocedure doorlopen waarbij zij uiteenlopende verhalen (objectief (on)veilig, met of zonder angstige respons) op gevaarlijkheid hebben beoordeeld. De experimentele groep kreeg corrigerende feedback om de mate van ER te verhogen, de controlegroep kreeg neutrale feedback. De mate van ER werd voor en na de manipulatie gemeten. Angst werd in rust en na stressinductie gemeten. Resultaten tonen een deels succesvolle manipulatie, in de experimentele groep én controlegroep werd de mate van ER verhoogd. Er werd geen causale invloed op angst gevonden. Zowel in rust als onder stress leidde een toename in ER niet tot de verwachte verhoging van angst. ER lijkt zo geen rol te spelen in de ontwikkeling van angst in een gezonde populatie. Aanvullingen en verbeterpunten voor ervolgonderzoek worden bediscussieerd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent341012
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet manipuleren van emotioneel redeneren en de invloed op angst
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsManipuleren, emotioneel redeneren, angst
dc.subject.courseuuKlinische en Gezondheidspsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record