De opbrengst van opleiding van recent gearriveerde Turkse, Poolse en Bulgaarse immigranten in Nederland
Summary
Het doel van dit artikel is onderzoeken hoe het effect van opleidingsniveau op de beroepsstatus van recent gearriveerde immigranten uit Turkije, Polen en Bulgarije in Nederland wordt beïnvloed door hun vaardigheid in de Nederlandse en Engelse taal, het sociale kapitaal en hun ervaringen van discriminatie. Op basis van de theorie van menselijk en sociaal kapitaal en discriminatietheorieën zijn verscheidene hypothesen afgeleid. Deze hypothesen zijn getoetst aan de hand van de New Immigrants Survey Netherlands uit 2013. Het blijkt dat een hoger opleidingsniveau behaald in het land van herkomst leidt tot een hogere beroepsstatus op de Nederlandse arbeidsmarkt. Engelse taalvaardigheid van de recent gearriveerde immigranten versterkt dit effect. Dit betekent dat recent gearriveerde immigranten die de Engelse taal goed beheersen, hogere opbrengsten van opleiding hebben. In dit onderzoek worden geen aanwijzingen gevonden dat Nederlandse taalvaardigheid, sociaal kapitaal en ervaren discriminatie de opbrengsten van opleiding beïnvloeden.