Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMaas, W.A.F.
dc.contributor.authorMienis, E.S.
dc.date.accessioned2020-12-01T19:00:12Z
dc.date.available2020-12-01T19:00:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/38209
dc.description.abstractHet doel van dit artikel is onderzoeken hoe het effect van opleidingsniveau op de beroepsstatus van recent gearriveerde immigranten uit Turkije, Polen en Bulgarije in Nederland wordt beïnvloed door hun vaardigheid in de Nederlandse en Engelse taal, het sociale kapitaal en hun ervaringen van discriminatie. Op basis van de theorie van menselijk en sociaal kapitaal en discriminatietheorieën zijn verscheidene hypothesen afgeleid. Deze hypothesen zijn getoetst aan de hand van de New Immigrants Survey Netherlands uit 2013. Het blijkt dat een hoger opleidingsniveau behaald in het land van herkomst leidt tot een hogere beroepsstatus op de Nederlandse arbeidsmarkt. Engelse taalvaardigheid van de recent gearriveerde immigranten versterkt dit effect. Dit betekent dat recent gearriveerde immigranten die de Engelse taal goed beheersen, hogere opbrengsten van opleiding hebben. In dit onderzoek worden geen aanwijzingen gevonden dat Nederlandse taalvaardigheid, sociaal kapitaal en ervaren discriminatie de opbrengsten van opleiding beïnvloeden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent508572
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe opbrengst van opleiding van recent gearriveerde Turkse, Poolse en Bulgaarse immigranten in Nederland
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOpleidingsniveau; beroepsstatus; opbrengsten van opleiding; Nederlandse taalvaardigheid; Engelse taalvaardigheid; sociaal kapitaal; ervaringen van discriminatie
dc.subject.courseuuSociologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record